Синдикат „Образование“ е притеснен по повод изграждането на нов стандарт за учебното съдържание.

27.Януари.2016 /Сряда/ 12:43:57, 848 прочитания, 0 коментара
Автор: 6ТВ
Синдикат „Образование“ е притеснен от огромното напрежение от преекспонирания обществен дебат по повод изграждането на нов стандарт за учебното съдържание. Приоритетът при изграждането на този стандарт и по предложение на Синдиката, е  намаляване до крайност на академизма  в учебното съдържание и привеждане на учебния материал в унисон с възрастовите възможности на учениците. Ако досегашното съотношение между нови знания и практически упражнения беше 80:20 в полза на новите знания, сега, при тази реформа, се достига обем на нови знания между 40% и 60%, като останалата част от учебното време ще се използва за практически упражнения с акцент върху затвърждаването на материала, а домашните работи да се случват в училището и в библиотеките в рамките на целодневната организация на учебно-възпитателния процес.
Безспорен е сантиментът на българите на възраст между 40 и 60 години към определени автори и произведения, към интерпретирането на българската история.
Експертите на Синдиката смятат, че е невъзможно всички творби от културното ни наследство да присъстват като задължителен учебен материал. В този смисъл дебатите са безкрайни и в известна степен са безплодни. Нашето мнение е, че трябва българското общество, родителите, организациите да повярват и да дадат мандат на експертите на МОН да изградят цялата нова реформирана концепция на учебното съдържание по различните учебни дисциплини. Синдикатът е поискал от МОН до седмици да представи пълното съдържание не само за 1 и 5 клас, а и за всички останали класове, за национално обсъждане, за да се види цялата картина на промяната, а не да се втренчва обществото само в отделни детайли.
Много важно според нас е да се запазят традициите и да се засили и съхрани нестихващото любопитство към всичко родно и изграждането на родолюбие у младите хора. Още в начален етап гражданското образование и възпитание, което беше неглижирано в последните години на прехода и не без участието на политически пристрастия и намеса в пренаписването на историята, трябва да заеме своето традиционно място като неразделна част от обучението във всяка отделна учебна дисциплина. 
Синдикат „Образование“ първи ще поиска оставки в МОН, ако установи, че започващата реформа е с политически и комерсиални интереси и е под диригенството на някои политически партии. Смятаме, че на този етап нямаме основания за подобни притеснения. Предлагаме на българските учители и родителите да се запознаят с цялостната концепция на реформата, след което да дадат своите предложения в периода на обсъждането й. Синдикатът ще бъде много ревностен и безкомпромисен, ако има подмяна на историческите факти и истини, при подмяна на представяне идеите на класиците ни – Ботев, Вазов, Смирненски, Вапцаров и пр. И без колебание ще предприеме всички законови действия, за да защити българското в българското училище.
За огромно наше съжаление, авторите на новия образователен закон, ГЕРБ и г-жа Милена Дамянова, не се съобразиха с предложението на КТ „Подкрепа“ да има само един учебник по предмет, който да бъде издаден от МОН. Под давление на комерсиалните и политически лобита законодателите поставиха интересите на учениците и образованието зад частните интереси на издателствата и учебниците вече са в неограничен брой. Това ще доведе до много труден контрол от страна на МОН, а депутатите, приели тези текстове в Закона, едва ли ще прочетат многобройните варианти на учебниците.



Източник: СО „Подкрепа“




Шумен:
18.Юли.2014 /Петък/ 08:03:13
Източник: 6ТВ

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ смята, че реформата в професионалното образовани би трябвало да върви заедно с реформата в общото образование. За съжаление в момента и за двете реформи само се говори, а на практика те буксуват.

Професионалното образование се отдалечи безкрайно от бизнес средата и стана работилница за професии далеч от реалната реализация.

Така тиражираното от година насам „дуално“ обучение е най-ефективното професионално образование и като водещи държави с този тип обучение са Германия и Австрия. То се изразява в достатъчен брой практически часове в съотношение до 2/3 от общия брой учебни часове.

В България сега професионалните гимназии предлагат часове по практика много под половината от общия брой на часовете. И сега както е характерно за България следва пазарлъка за това, кой ще осигури средата за практическите часове на учениците. В едни силни икономики като Германия и Австрия не е проблем за бизнеса да финансира подготовката на учениците за квалифицирани работници.

В Полша разкриването на професионална паралелка се случва само след намиране на производствено предприятие, което да осигури практиката на обучаемите.

Но в България бизнесът, като цяло не е набрал икономическа мощ или не е придобил желание да поиска да поеме „дуалното“ обучение като практика и реализация на завършилите ученици.

Държавата, респективно МОН от своя страна иска да започне въвеждането на „дуално“ обучение, но не иска да се ангажира финансово с това, като иска да го вмени на работодателите и бизнеса. Защото за реална реформа в професионалното образование, трябват средства, които кореспондират с поне 6% от БВП за образование, срещу сегашните 3% и малко.

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ подкрепя безрезервно започването на реформа в професионалното образование насочена към подобряването на учебната база на всички професионални гимназии, след прецизиране на професиите, по които да се извършва обучение. Въвеждането на „дуално“ обучение би било прекрасно, но то може да бъде постигнато с многогодишна национална стратегия за професионалното образование и приемственост между политическите управления на МОН.

Синдикатът приема да се изготви списък с защитени професии, но той да не е спекулативен, а отговарящ на потребностите на бизнеса, балансиран с национална програма за развитие на регионите.

Синдикат „Образование“ не приема варианта, всички ученици които провеждат практика в предприятие да станат зависими към последното и заплащат обучението си, ако не продължат в съответното предприятие. Това би ги превърнало в „дуални“ роби, а държавата би се превърнала на мащеха към обучаемите. Към предприятията осигуряващи практика на ученици, държавата може да се прилага адекватни финансови стимули.

Още
Шумен:
15.Ноември.2013 /Петък/ 17:54:10
Източник: 6ТВ
"Пеперудена магия" озари лицата над 250 деца, учители и родители от 8-те подготвителни групи на ЦДГ 2, 12, 19 и 30. Малките артисти от IIIа и IV а клас на II ОУ "Д-р Петър Берон" напълниха до краен предел залата на читалище "Тодор Петков". Забележителното е, че учениците сами са композирали музиката за песните, нарисували са декорите и са моделирали костюмите на пиесата. Проявата е представителнa изява на клуб "Пъстър музикален свят" с ръководител г-жа Д. Янкова по проект УСПЕХ, към базовото училище.
Гордеем се с нашите талантливи деца и техните всеотдайни учители!
Още
Шумен:
17.Февруари.2015 /Вторник/ 18:36:22
Източник: 6 ТВ
Още
Шумен:
20.Септември.2013 /Петък/ 13:59:56
Източник: 6ТВ
65-годишна жена почина при пожар в къща в кв. “Дивдядово”.

Съседите забелязали силният огън и дим малко след 9 ч. тази сутрин. След като установили, че има пожар се опитали заедно със съпруга на Ангелина – Камен, да го загасят с маркуч и кофи с вода, но не успели.

Съпругът Камен е бил откаран в шуменската болница, тъй като бил с оплаквания за затруднено дишане заради дима.

Семейството има две дъщери, които от дълги години живеели в Германия. Вчера били изпратили и внучето след гостуване за лятото.

В момента на мястото на инцидента работят екипи на Областната дирекция на МВР Шумен и пожарната.
Още